Preview

iPolytech Journal

Advanced search

EFFECT OF TIRE TREAD PATTERN WEAR ON TIRE GRIP UNDER TEST BENCH BRAKING IN A LOCKED MODE

https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-9-205-213

Abstract

The PURPOSE of the article is to carry out an experimental study of the effect of the tire tread pattern wear on the implemented coefficient of adhesion to the support surfaces of the test bench under the variation of normal load value. METHODS. The studies were performed on the test bench of modular design, which allows to measure the normal and tangential reactions of the elastic tire with support surfaces. RESULTS. It has been determined that the increase of the tire tread pattern wear from 10 to 90% reduces the adhesion coefficient of the automobile wheel elastic tire by 35.3% when braking in the locked mode on a flat support surface. When the wheel brakes on one support roller of the test bench and the tread wear is from 10% to 90% the adhesion coefficient reduces by 18%. When the wheel brakes on two support rollers of the test bench the coefficient of adhesion makes 23.8% on the front roller and 48.4% on the rear support roller of the stand, with an increase in the wear of the tread pattern from 10% to 70%. CONCLUSION. The conducted experimental studies allowed to determine the dependence of the adhesion coefficient of the elastic tire on the wear degree of the tire tread pattern and the variation of normal load under the locked wheel braking on the flat support surface and one or two support rollers.

About the Authors

A. I. Fedotov
Irkutsk National Research Technical University
Russian Federation


A. S. Markov
Irkutsk National Research Technical University
Russian Federation


References

1. Показатели состояния безопасности дорожного движения [Электронный ресурс] // Госавтоинспекция. URL: http://stat.gibdd.ru/ (25.04.2018).

2. Петров М.А. Работа автомобильного колеса в тормозном режиме. Омск: Зап.-Сиб. кн. изд-во, 1973. 224 с.

3. Бойко А.В., Яньков О.С., Марков А.С., Кузнецов Н.Ю. Стенд для исследования процесса взаимодействия эластичной шины с двумя беговыми барабанами // Автомобиль для Сибири и Крайнего Севера: конструкция, эксплуатация, экономика: материалы 90-й Междунар. науч.-техн. конф. (Иркутск, 9-10 апреля 2015 г.). Иркутск: Изд-во ИрГТУ, 2015. С. 115-123.

4. Федотов А.И., Марков А.С., Яньков О.С., Овчинникова Н.И. Влияние износа рисунка протектора беговой дорожки шины на характеристики ее сцепления с опорной поверхностью // Вестник ИрГТУ. 2017. Т. 21. № 11. С. 216-225. DOI: 10.21285/1814-3520-2017-11-216-225

5. Исаев Е.У., Соломатин Н.С., Ковтун В.В., Карпов В.М. Этапы разработки легкового автомобиля. Тольятти: Изд-во ТГУ, 2005. 82 с.

6. Fedotov A.I., Zedgenizov V.G., Ovchinnikova N.I. Experimental studies of breaking of elastic tired wheel under variable normal load // IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Saint-Petersburg, 23-24 March 2017). Saint-Petersburg: Institute of Physics Publishing. 2017. Vol. 87. Doi: 10.1088/1755-1315/87/8/082019

7. Fedotov A.I., Zedgenizov V.G., Ovchinnikova N.I. Dynamic analysis of elastic rubber tired car wheel breaking under variable normal load // IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. (Saint-Petersburg, 23-24 March 2017). Saint-Petersburg: Institute of Physics Publishing. 2017. Vol. 87. Doi: 10.1088/1755-1315/87/8/082017

8. Иларионов В.А., Пчелин И.К. Реакции дороги, действующие на тормозящее колесо автомобиля // Исследование торможения автомобиля и работы пневматических шин: межвуз. сб. Омск: ОмПИ, 1979. С. 3-18.

9. Замешаев Н.С., Озорнин С.П. Результаты оценки величины коэффициента сцепления колес автотранспортных средств категории М1 с поверхностью дорожного покрытия при различных его состояниях // Автомобиль для Сибири и Крайнего Севера: конструкция, эксплуатация, экономика: материалы 90-й Междунар. науч.-техн. конф. (Иркутск, 9-10 апреля 2015 г.). Иркутск: Изд-во ИрГТУ, 2015. С. 88-94.

10. Евтюков С.А. Влияние факторов на сцепные качества покрытий автомобильных дорог // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 3 [Электронный ресурс]. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=6099 (25.04.2018).

11. Пилюшина Г.А., Звонников П.В. Влияние условий эксплуатации автомобильных шин на коэффициент сцепления // Новые материалы и технологии в машиностроении. 2015. № 21. С. 83-86.

12. Ботвинева Н.Ю., Буракова И.С., Стрельцова Т.Н., Нестерчук А.В. Исследование влияния погодных условий на величину коэффициента сцепления шин с дорожным покрытием // Фундаментальные исследования. 2013. № 11-3. С. 407-411.

13. Гергенов С.М., Корчагин В.А., Дарханов Ж.В. Исследования сцепных свойств автомобильных шин // Ползуновский альманах. 2015. № 2. С. 91-95.


Review

For citations:


Fedotov A.I., Markov A.S. EFFECT OF TIRE TREAD PATTERN WEAR ON TIRE GRIP UNDER TEST BENCH BRAKING IN A LOCKED MODE. Proceedings of Irkutsk State Technical University. 2018;22(9):205-213. (In Russ.) https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-9-205-213

Views: 228


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2782-4004 (Print)
ISSN 2782-6341 (Online)