Preview

iPolytech Journal

Advanced search

INNOVATION CAR INFLUENCE ON ROLLING STOCK PERFORMANCE IN FREIGHT TRAINS

https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-7-223-233

Abstract

PURPOSE. The problem of increasing the railroads capacity reserves and their efficient use is still relevant. As in many aspects the reserves are almost depleted it is especially important to use technical and technological approaches providing the greatest multiplicative effect in the rolling stock productivity increase for solving the set task. In this sense, the most preferable way is the intensive development with the implementation and active use of the innovation rolling stock in freight trains. It allows to raise performance indicators within the existing limitations of the railway infrastructure. RESULTS. The article has considered the innovation car influence on the enlarged indicators of high-performance use of the freight train rolling stock. Structural advantages of the innovation freight cars are given. The complex systems of innovation car efficiency indicators providing the aggregate multiplicative effect of the growth of freight rolling stock performance are formed. The results of model calculations of rolling stock performance indicator variations depending on the operation of innovation gondola cars in freight trains for one production cycle are shown. CONCLUSIONS. Conducted researches and obtained modeling results show that operation efficiency of freight rolling stock should be considered taking into account the factors of positive influence resulting from the introduction of innovation cars.

About the Author

V. A. Mikheev
Omsk State Transport University
Russian Federation


References

1. Лапидус Б.М. Стратегические тренды развития железнодорожного транспорта // Бюллетень Объединенного ученого совета ОАО «РЖД». 2015. № 6. С. 2-9.

2. Коссов В.С. Инновационное развитие подвижного состава в рамках реализации Стратегии холдинга «РЖД» // Бюллетень Объединенного ученого совета ОАО «РЖД». 2014. № 5. С. 53-60.

3. Гапанович В.А. Инновационная деятельность Российских железных дорог // Бюллетень Объединенного ученого совета ОАО «РЖД». 2014. № 5. С. 4-16.

4. Лапидус Б.М. Повышение производительности и эффективности железнодорожного транспорта на инновационной основе // Вестник ВНИИЖТ. 2012. № 5. С. 3-6.

5. Соколов А.М. Научные основы создания и оценки эффективности внедрения инновационных вагонов // Бюллетень Объединенного ученого совета ОАО «РЖД». 2015. № 2. С. 1-13.

6. Лапидус Б.М., Соколов А.М. Отраслевая технологическая платформа «высокопроизводительный грузовой подвижной состав» - путь к использованию резервов провозной способности железных дорог // Вестник ВНИИЖТ. 2011. № 4. С. 3-8.

7. Филиппов В.Н., Смольянинов А.В., Козлов И.В., Подлесников Я.Д. Параметры инновационных вагонов и некоторые проблемы их реализации // Транспорт Урала. 2017. № 1 (52). С. 25-31.

8. Корникова Т.И., Афанасьев А.Е. Конкуренция подстегивает производителей: продолжается разработка полувагонов нового поколения с улучшенными технико-экономическими параметрами // Вагоны и вагонное хозяйство. 2009. № 1 (17). С. 6-9.

9. Исаков М.П. Анализ эксплуатационных показателей полигонов // Мир транспорта. 2014. № 5. С. 162-166.

10. Валеев Н.А. Критерии эффективности использования локомотивного парка // Бюллетень Объединенного ученого совета ОАО «РЖД». 2015. № 2. С. 37-43.

11. Грузовой железнодорожный транспорт России в 2010-2015 гг.: аналитический доклад [Электронный ресурс] // Институт проблем естественных монополий. 2016. URL: http://www.ipem.ru/files/files/research/2016_05_25_analiticheskiy_doklad_po_zhd_transportu_2010_2015.pdf (12.04.2018).

12. Лакин И.К. Анализ основных показателей работы железнодорожного транспорта // Наука и транспорт. 2007. № 1. С. 60-63.

13. ОВК - лидер нового поколения: годовой отчет и финансовая отчетность за 2015 год [Электронный ресурс] // Объединенная вагонная компания. Годовые отчеты. 2016. URL: https://www.uniwagon.com/media/documents/OVK-AR-2015-2016-08-17-RUS.PDF (12.04.2018).

14. Для инновационных вагонов УВЗ увеличены межремонтные пробеги [Электронный ресурс] // Европейская подшипниковая корпорация. Информационный обзор. 1 апреля 2016. URL: https://epkgroup.ru/common/upload/2016/_2016.04.01.pdf (12.04.2018).

15. Хусаинов Ф. О влиянии операторов подвижного состава на некоторые показатели эксплуатационной работы железных дорог // Вектор транспорта: альманах. 2015. № 3. С. 22-29.

16. Смольянинов А.В., Филиппов В.Н., Козлов И.В., Давыдов А.Н. Параметры и конструктивное исполнение высокопроизводительного подвижного состава // Транспорт Урала. 2013. № 1 (36). С. 46-49.

17. Бороненко Ю.П. Инновационный грузовой подвижной состав железных дорог и его высокотехнологичное производство // Наука и транспорт. 2012. № 3. С. 18-20.

18. Курбасов А.С. Социальная значимость железных дорог России: потребности и возможности // Транспорт Российской Федерации. 2009. № 3-4 (22-23). С. 58-60.

19. Зарипов Р.Ю. Способы повышения эффективности использования грузовых вагонов на железнодорожном транспорте // Инновационные технологии на транспорте: образование, наука, практика: сборник трудов XLI Междунар. науч.-практ. конф. КазАТК (Алматы, Казахстан, 3-4 апреля 2017 г.). Алматы: Изд-во Казахской академии транспорта и коммуникаций им. М. Тынышпаева, 2017. Т. 1. С. 324-329.


Review

For citations:


Mikheev V.A. INNOVATION CAR INFLUENCE ON ROLLING STOCK PERFORMANCE IN FREIGHT TRAINS. Proceedings of Irkutsk State Technical University. 2018;22(7):223-233. (In Russ.) https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-7-223-233

Views: 232


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2782-4004 (Print)
ISSN 2782-6341 (Online)