Preview

iPolytech Journal

Advanced search

MODERNIZATION OF STANDBY ELECTRIC GENERATING UNIT IGNITION SYSTEM BY MEANS OF MOLECULAR ENERGY STORAGE

https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-7-147-154

Abstract

PURPOSE. This work studies the possibility of repairing a standby electric generating unit used to start diesel engines in field conditions in the absence of spare parts and qualified specialists. METHODS. To start diesel generators of power stations 5И57A a standby electric generating unit is used. It includes molecular energy storages (MES). One of the faults of this unit is magneto failure. An experiment was carried out to eliminate this fault in the shortest possible time and replace the magneto with electronic ignition. RESULTS AND THEIR DISCUSSION. The advantage of modernization is that repair could be done quickly enough by not highly qualified personnel. The drawback is that the engine operating in this mode loses its power. But taking into account restored working capacity, the charging time of molecular storages due to the loss of power can be neglected. CONCLUSIONS. The most acceptable solution for the repair of the standby electric generating unit ignition system in field conditions in the absence of spare parts and repair specialists has been found. Replacement of magneto with emergency ignition ensures the operation of this device and allows to start diesel engines in emergency situations.

About the Authors

P. Yu. Polozov
Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University
Russian Federation


E. G. Porshneva
Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University
Russian Federation


References

1. Лебедев С.А. Комбинированные источники тока в составе пусковых устройств для систем электростартерного пуска // Грузовик. 2009. № 10. С. 14-26.

2. Лебедев С.А., Антипенко В.С., Антипенко С.В. Комбинированные источники тока в системах пуска двигателей автомобилей // Грузовик. 2008. № 10. С. 15-18.

3. Кучак С.В., Харитонов С.А. Автономная система электроснабжения на основе дизель-генераторной установки и накопителя электрической энергии на базе литий ионного аккумулятора // Наука. Технологии. Инновации (НТИ-2013): материалы VII Всерос. науч. конф. молодых ученых (Новосибирск, 21-24 ноября 2013 г.). Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2013. С. 170-173.

4. Штанг А.А., Ярославцев М.В. Контактно-аккумуляторный маневровый электровоз с накопителем энергии на основе литий-ионных аккумуляторов // Электроника и электрооборудование транспорта. 2016. № 1. С. 13-16.

5. Гумелев В.Ю., Картуков А.Г. Энергоблок автомобиля УРАЛ-4320-31 [Электронный ресурс] // Современные научные исследования и инновации: электронный научно-практический журнал. 2013. № 1 (21). URL: http://web.snauka.ru/issues/2013/01/19855 (12.03.2018).

6. Кучак С.В. Имитационная модель автономной системы электроснабжения на основе дизель-генераторной установки и накопителя электрической энергии на базе литий-ионного аккумулятора // Наука. Технологии. Инновации (НТИ-2014): материалы VIII Всерос. науч. конф. молодых ученых (Новосибирск, 02-06 декабря 2014 г.). Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2014. С. 3-5.

7. Тарасов Б.П., Володин А.А., Фурсиков П.В., Сивак А.В., Кашин А.М. Системы аккумулирования энергии // Международный научный журнал «Альтернативная энергетика и экология». 2014. № 2. С. 133-134.

8. Десятов А.В., Колесников В.А., Крюков А.Ю., Милютина А.Д., Колесников А.В. Исследование электрохимического поведения макетных образцов накопителей энергии с углеродными электродами // Теоретические основы химической технологии. 2016. Т. 50. № 6. С. 645-656.

9. Тарасов Б.П., Володин А.А., Фурсиков П.В., Сивак А.В., Кашин А.М. Системы аккумулирования энергии // Международный научный журнал «Альтернативная энергетика и экология». 2014. № 22 (162). С. 30-41.

10. Бердников Р.Н., Фортов В.Е., Сон Э.Е., Деньщиков К.К., Жук А.З., Новиков Н.Л., Шакарян Ю.Г. Гибридный накопитель электроэнергии для ЕНЭС на базе аккумуляторов и суперконденсаторов // Энергия единой сети. 2013. № 2 (7). С. 40-51.

11. Ляхов С.В., Алешко А.А. Повышение транспортных качеств электробусов за счет использования гибридных накопителей энергии // Перспективы развития транспортного комплекса: материалы II Междунар. заочной науч.-практ. конф. (Минск, 04-06 октября 2016 г.). Минск: Изд-во БелНИИТ «Транс-техника», 2016. С. 7-10.

12. Колобов М.Г., Климов В.И., Дубинин А.В., Москалев М.В. Гибридный накопитель энергии для транспорта // Электричество. 2011. № 10. С. 26-30.

13. Сердечный Д.В., Томашевский Ю.Б. Управление процессом заряда многоэлементных литий-ионных аккумуляторных батарей // Измерение. Мониторинг. Управление. Контроль. 2017. № 3 (21). С. 115-123.

14. Козлов С.В., Киндряшов А.Н., Соломин Е.В. Анализ эффективности систем накопления энергии // Международный научный журнал «Альтернативная энергетика и экология». 2015. № 2 (166). С. 29-34.

15. Попель О.С., Тарасенко А.Б. Сравнительный анализ систем длительного аккумулирования энергии для источников резервного и аварийного питания, а также энергоустановок на возобновляемых источниках энергии // Теплоэнергетика. 2012. № 11. С. 61.


Review

For citations:


Polozov P.Yu., Porshneva E.G. MODERNIZATION OF STANDBY ELECTRIC GENERATING UNIT IGNITION SYSTEM BY MEANS OF MOLECULAR ENERGY STORAGE. Proceedings of Irkutsk State Technical University. 2018;22(7):147-154. (In Russ.) https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-7-147-154

Views: 217


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2782-4004 (Print)
ISSN 2782-6341 (Online)