Preview

iPolytech Journal

Advanced search

RESEARCH OF STRAIGHT-LINE MOTION OF A TRANSPORT-TECHNOLOGICAL VEHICLE EQUIPPED WITH A ROTARY SCREW PROPELLER ON WETLANDS

https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-3-55-62

Abstract

The PURPOSE of this study is to identify the optimal design parameters of a vehicle equipped with a rotary screw propulsion unit under its rectilinear movement in wetlands. METHODS. A computer modeling has been conducted using Microsoft Visual Studio 2012 software to visualize the results. RESULTS AND THEIR DISCUSSION. The result of the mathematical modeling-based computer simulation is the determination of the maximum speed value Vmax under different values of the pitch angle of the rotary screw propeller blade. CONCLUSIONS. The obtained values of speeds presented on a graph show that the maximum value of speed Vmax is achieved at the pitch angle of 60º of the circular helix for all cases of rotary screw propeller vehicle movement on wetlands. It is determined that the 30º change in the pitch angle of the helical blade as compared with the basic pitch angle causes 2.68 time increase in Vmax .

About the Authors

A. D. Strizhak
Nizhny Novgorod State Technical University n.a. R.E. Alekseev
Russian Federation


A. A. Lipin
Nizhny Novgorod State Technical University n.a. R.E. Alekseev
Russian Federation


A. V. Vishnyakov
Nizhny Novgorod State Technical University n.a. R.E. Alekseev
Russian Federation


References

1. Cole B.N. Inquiry into amphibious screw traction // Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers. 1961. No. 19 (175). С. 919-940.

2. Колотилин В.Е., Михеев А.В., Береснев П.О., Беляев А.М., Папунин А.В., Макаров В.С., Зезюлин Д.В., Беляков В.В., Куркин А.А. Статистическая модель выбора геометрических параметров, массово-инерционных и мощностных характеристик транспортно-технологических машин на роторно-винтовых движителях // Труды Нижегородского государственного технического университета им. Р.Е. Алексеева. 2015. № 3 (110). С. 156-208.

3. Наумов В.Н., Машков К.Ю., Бяков К.Е. Моделирование прямолинейного движения транспортно-технологического средства с роторно-винтовым движителем // Известия вузов. Серия: Машиностроение. 2013. № 12. С. 31-35.

4. Папунин А.В., Макаров В.С., Зезюлин Д.В., Беляков В.В. О влиянии ландшафта местности на характеристики снежного покрова и на проходимость транспортных средств // Труды НГТУ им. Р.Е. Алексеева. 2014. № 4 (106). С. 331-335.

5. Полотно пути транспортно-технологических машин (справочные материалы к теории «машина - местность»); под общ. ред. В.В. Белякова и А.А. Куркина. Н. Новгород: Изд-во НГТУ, 2014. 447 c.

6. Донато И.О., Жук В.А., Кузнецов Б.В. [и др.]. Роторно-винтовые машины. Основы теории движения. Н. Новгород: ТАЛАН, 2000. 451 с.

7. Кошарный Н.Ф. Технико-эксплуатационные свойства автомобилей высокой проходимости. Киев: Вышейш. шк., 1981. 208 с.

8. Липин А.А., Стрижак А.Д. Статистический прочностной расчет системы «шнек - грунт» // Наука сегодня: глобальные вызовы и механизмы развития: материалы Междунар. науч.-практ. конф. (Вологда, 26 апреля 2017 г.). В 2 ч. Вологда: Изд-во ООО «Маркер», 2017. Ч. 1. С. 17-19.

9. Липин А.А., Вахидов У.Ш., Вишняков А.В. Стрижак А.Д. Исследование собственных частот колебаний роторно-винтовых движителей // Вестник ИжГТУ им. М.Т. Калашникова. 2017. Т. 20. № 4. С. 3-6.

10. Зубов П.П., Макаров В.С., Зезюлин Д.В., Беляков В.В, Колотилин В.Е., Куркин А.А. Обзор существующих конструкций сочлененных гусеничных машин и рекомендации по выбору их параметров // Труды НГТУ им Р.Е. Алексеева 2015. № 2 (109). С. 170-176.


Review

For citations:


Strizhak A.D., Lipin A.A., Vishnyakov A.V. RESEARCH OF STRAIGHT-LINE MOTION OF A TRANSPORT-TECHNOLOGICAL VEHICLE EQUIPPED WITH A ROTARY SCREW PROPELLER ON WETLANDS. Proceedings of Irkutsk State Technical University. 2018;22(3):55-62. (In Russ.) https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-3-55-62

Views: 227


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2782-4004 (Print)
ISSN 2782-6341 (Online)