Preview

iPolytech Journal

Advanced search

DRIVE POWER AS A CONTROL PARAMETER OF SURFACE GRINDING BY A FLAP WHEEL

https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-3-35-43

Abstract

Today, the abrasive grinding of surfaces by flap wheels is widely used in aircraft construction under the manufacturing of large-sized parts. The main operating parameters of the process are flap wheel rotation frequency, longitudinal feed and wheel upset (deformation). At the same time, when grinding panels and skins featuring a non-constant curvature of the machined surface it is rather difficult to monitor and adjust the actual value of the flap wheel upset in operation. The solution is to use the drive effective power consumed for grinding as a mode parameter. In fact, the power consumed for machining is a complex parameter that in its turn depends on the rotation frequency, the value of feed and especially on the flap wheel upset value. However, it can be an effective mode parameter if frequency and feed rates are constant. The PURPOSE of the paper is testing the possibility of using effective power as a control parameter that determines the dynamics and performance of the grinding process. The METHODS used in the study involve analytical analysis and experimental verification. RESULTS. It is shown that the drive effective power can be successfully used as a control parameter of the process of grinding by flap wheels.

About the Authors

L. Duong Van
Hanoi National Research Institute of Mechanical Engineering
Russian Federation


V. P. Koltsov
Irkutsk National Research Technical University
Russian Federation


V. Le Tri
Irkutsk National Research Technical University
Russian Federation


D. A. Starodubtseva
Irkutsk National Research Technical University
Russian Federation


References

1. Пашков А.Е. Технологические связи в процессе изготовления длинномерных листовых деталей. Иркутск: Изд-во ИрГТУ, 2005. 138 с.

2. Пашков А.Е. О создании комплексной технологии формообразования крупногабаритных панелей // Высокоэффективные технологии проектирования, конструкторско-технологической подготовки и изготовления самолетов: материалы Всерос. с междунар. участием науч.-практ. семинара (Иркутск, 9-11 ноября 2011 г.). Иркутск: Изд-во ИрГТУ. С. 103-110.

3. Димов Ю.В. Перспективы использования лепестковых кругов при изготовлении деталей самолета // Повышение эффективности технологических процессов в машиностроении: сб. науч. тр. Иркутск: Изд-во ИрГТУ, 2000. С. 3-10.

4. Димов Ю.В., Подашев Д.Б. Силы резания при обработке эластичыми образивными кругами // Вестник ИрГТУ. 2015. № 7 (102). С. 47-54.

5. Стародубцева Д.А. Особенности использования абразивных лепестковых кругов для зачистки поверхностей двойной кривизны // Авиамашиностроение и транспорт Сибири: сб. ст. IX Всерос. науч.-практ. конф. (Иркутск, 12-15 апреля 2017 г.). Иркутск: Изд-во ИРНИТУ, 2017. С. 254-259.

6. Кольцов В.П., Стародубцева Д.А., Козырева М.В. Анализ зависимостей съема и шероховатости поверхности детали при обработке лепестковыми кругами по результатам факторного эксперимента // Вестник ИрГТУ. 2015. № 1 (96). С. 32-41.

7. Бондаренко М.А., Чапышев А.П. О разработке установки с численным программным управлением для зачистки криволинейных поверхностей // Вестник ИрГТУ. 2011. № 10 (57). С. 24-29.

8. Устинович Д.Ф., Прибыльский В.И. Зависимость мощностии от режимов шлифования полимерно-абразивными дисковыми щеками // Механика машин, механизмов и материалов. 2012. № 1 (18). С. 75-79.

9. Алейников Д.П., Лукьянов А.В. Моделирование сил резания и определение вибродиагностических признаков дефектов концевых фрез // Системы. Методы. Технологии. 2017. № 1 (33). С. 39-47. https://doi.org/10.18324/2077-5415-2017-1-39-47

10. Лукьянов А.В., Алейников Д.П., Портной А.Ю. Система защиты обрабатывающих центров от опасных динамических нагрузок на основе анализа параметров вибрации и силы // Вестник ИрГТУ. 2017. Т. 21. № 4. С. 30-38. https://doi.org/10.21285/1814-3520-2017-4-30-38

11. Стародубцева Д.А. Револьверная головка для зачистки панелей и обшивок лепестковыми кругами после дробеударного формообразования. // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2015. № 4 (48). С. 34-37.


Review

For citations:


Duong Van L., Koltsov V.P., Le Tri V., Starodubtseva D.A. DRIVE POWER AS A CONTROL PARAMETER OF SURFACE GRINDING BY A FLAP WHEEL. Proceedings of Irkutsk State Technical University. 2018;22(3):35-43. (In Russ.) https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-3-35-43

Views: 209


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2782-4004 (Print)
ISSN 2782-6341 (Online)