Preview

iPolytech Journal

Advanced search

MATHEMATICAL MODEL AND PROGRAM COMPLEX TO DETERMINE STATISTICAL PARAMETERS OF PASSENGER FLOWS IN TRANSPORT SYSTEMS

https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-2-45-56

Abstract

PURPOSE. The paper presents a mathematical model of the passenger flow entering a transfer hub as well as a simulating model and a software complex implementing it. METHODS. The mathematical model is based on the author's approach, which uses the theory of BMAP-flows. The advantage of BMAP is the possibility of a single description of several incoming request flows (both correlated and independent) while maintaining their structure. RESULTS AND THEIR DISCUSSION. The characteristics of individual passenger flows have been determined and their general model has been built for the current transfer hub "Vladykino" in Moscow. An algorithm for BMAP flows generation has been proposed and a model experiment has been performed. The parameters of the BMAP flow have been determined considering the required correspondence of the simulated value of the total incoming passenger traffic and the volume of passengers in the Vladykino transfer hub in rush hours in 2025. CONCLUSIONS. The obtained results will find application in the general assessment of transfer hub operation efficiency, maximum permissible load and identification of "bottlenecks" in the structure of the passenger terminal.

About the Author

M. L. Zharkov
Matrosov Institute for System Dynamics and Control Theory SB RAS
Russian Federation


References

1. Вукан Р.В. Транспорт в городах, удобных для жизни. Серия: Университетская библиотека А. Погорельского Пер. с англ. М.: Изд-во Территория будущего, 2011. 576 с.

2. Власов Д.Н. Транспортно-пересадочные узлы крупнейшего города (на примере Москвы). М.: АСВ, 2009. 96 с.

3. Жарков М.Л., Парсюрова П.А., Казаков А.Л. Моделирование работы станций и участков железнодорожной сети на основе изучения отклонений от графика движения // Вестник Иркутского государственного технического университета. 2014. Т. 53. № 6. С. 23-31.

4. Жарков М.Л., Казаков А.Л., Лемперт А.А. Логистический терминал как немарковская система массового обслуживания // Информационные и математические технологии в науке и управлении: тр. ХХ Байкальской Всерос. конф. (г. Иркутск 29 июня - 7 июля 2015 г.). Иркутск: ИСЭМ СО РАН, 2015. С. 36-44.

5. Lucantoni D.M. New results on single server queue with a batch Markovian arrival process // Commun. Statist. Stochastic Models. 1991. Vol. 7. P. 1-46.

6. Neuts M.F. A versatile Markov point process // Journal of Applied Probability. 1979. Vol. 16. P. 764-779.

7. Казаков А.Л., Лемперт А.А., Жарков М.Л. Моделирование транспортно-пересадочных узлов на основе систем массового обслуживания: многофазных и c BMAP-потоком // Вестник УРГУПС. 2016. № 4 (32), С. 4-15.

8. Журавская М.А., Казаков А.Л., Жарков М.Л., Парсюрова П.А. Моделирование пассажиропотоков в современных транспортно-пересадочных узлах мегаполиса на основе немарковской системы массового обслуживания / Транспорт Урала. № 3 (46). 2015. C. 17-23.

9. Гнеденко Б.В., Коваленко И.Н. Введение в теорию массового обслуживания. М.: Наука, 1966. 432 с.

10. Дудин А.Н., Клименок В.И. Системы массового обслуживания с коррелированными потоками. Минск: Изд-во БГУ, 2000. 176 с.

11. Жарков М.Л. Казаков А.Л., Лемперт А.А. Об определении критических показателей работы транспортно-пересадочного узла на основе многофазной системы массового обслуживания // Вестник УРГУПС. 2017. №3 (35), С. 40-52.

12. Транспортно-пересадочный узел «Владыкино» [Электронный ресурс]. URL: http://mkzd.ru/passengers/vladykino/ (25.10.2017).

13. Подвижной состав МЦК [Электронный ресурс]. URL: http://www.mosmetro.ru/mcc/ps/ (15.07.2017).

14. Маршруты городского транспорта Москвы [Электронный ресурс]. URL: http://msk.rusavtobus.ru/ (19.04.2017).

15. Вентцель Е.С., Овчаров Л.А. Теория вероятностей и ее инженерные приложения. М.: Наука, 2000. 480 c.

16. В будние дни каждая машина Москвы везет в среднем 1,3 человека [Электронный ресурс]. URL: http://carclub.ru/news/russia/v_budnie_dni_kazhdaya_mashina_moskvy_vezet_v_srednem_13_ cheloveka.html (17.05.2017).

17. Перехватывающие парковки [Электронный ресурс]. URL: http://metro-parking.ru/metro_parking/ (15.07.17).

18. Итоги работы транспортного комплекса за 2016 год и планы на 2017 год [Электронный ресурс]. URL: http://transport.mos.ru/common/upload/docs/1485253707_Otchetza2016god.pdf (15.07.17).

19. Статистика. Пассажиропоток в метро [Электронный ресурс]. URL: http://metro-spb.ru/statisticheskie-dannye.htm (Дата обращения: 15.07.17).

20. Об утверждении программы комплексного развития транспортной инфраструктуры города Иркутска на 2016-2025 годы (с изменениями на: 30.03.2017) [Электронный ресурс]. URL: http://docs.cntd.ru/document/444821573 (25.10.2017).

21. Михайлов А.Ю., Копылова Т.А. Разработка оценочной шкалы продолжительности пересадок в интермодальных узлах городского пассажирского транспорта // Вестник Иркутского государственного технического университета. 2015. № 12 (107). С. 258-263.

22. Копылова Т.А., Михайлов А.Ю. Анализ компактности интермодальных узлов городского пассажирского транспорта при определении градостроительного потенциала территории транспортно-пересадочных узлов // Вестник Иркутского государственного технического университета. 2017. Т. 21. № 4 (123). С. 166-175.


Review

For citations:


Zharkov M.L. MATHEMATICAL MODEL AND PROGRAM COMPLEX TO DETERMINE STATISTICAL PARAMETERS OF PASSENGER FLOWS IN TRANSPORT SYSTEMS. Proceedings of Irkutsk State Technical University. 2018;22(2):45-56. (In Russ.) https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-2-45-56

Views: 314


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2782-4004 (Print)
ISSN 2782-6341 (Online)