Preview

iPolytech Journal

Advanced search

EMPIRICAL AND THEORETICAL BASES OF THE MATHEMATICAL MODEL OF VEHICLE SUSPENSION SILENT BLOCKS OPERATION

https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-10-239-247

Abstract

The PURPOSE of the work is to obtain experimental data for the development of mathematical models of vehicle suspension silent blocks operation to develop a method for their diagnosis. The object of the study is the operation process of a vehicle suspension silent block. METHODS. The tests were performed in the research laboratory of the Motor Car Department of the East Siberian State University of Technology and Management. A test bench implementing the mode of static and dynamic loading was used. The frequency range of the lever with the tested silent blocks was set in the range from 0 to 1.67 Hz. The silent blocks of different technical conditions, both new and those from the failure flow of vehicles in operation were subjected to the tests. RESULTS. Power characteristics of silent blocks of a vehicle in a dynamic mode have been received. CONCLUSION. The developed diagnosis method based on the obtained experimental data will allow an objective determination of the technical condition of vehicle suspension silent blocks. Also, the application of the method in practice will significantly reduce the complexity of diagnostic work.

About the Authors

A. I. Fedotov
Irkutsk National Research Technical University
Russian Federation


D. A. Tikhov-Tinnikov
East Siberian State University of Technology and Management
Russian Federation


V. S. Baradiev
East Siberian State University of Technology and Management
Russian Federation


References

1. Бойко А.В., Халезов В.П., Яньков О.С., Марков А.С. Комплекс для измерения нормальных и касательных реакций, распределенных по длине пятна контакта эластичной шины с плоской опорной поверхностью // Автомобиль для Сибири и Крайнего Севера: Конструкция, эксплуатация, экономика: материалы 90-й Междунар. науч.-техн. конф. Ассоциации автомобильных инженеров в ИРНИТУ (г. Иркутск, 9-10 апреля 2015 г.). Иркутск, 2015. С. 102-110.

2. Федотов А.И., Лысенко А.В., Тихов-Тинников Д.А. Контроль технического состояния подвески автомобилей в условиях эксплуатации методом движения по окружности // Автомобиль для Сибири и Крайнего Севера: конструкция, эксплуатация, экономика: материалы 90-й Междунар. науч.-техн. конф. Ассоциации автомобильных инженеров в ИРНИТУ (г. Иркутск, 9-10 апреля 2015 г.). Иркутск, 2015. С. 232-238.

3. Мигаль В.Д., Мигаль В.П. Методы технической диагностики автомобилей. Харьков: Изд-во Форум, 2014. 416 с.

4. Бородин А.Л., Васильев В.И., Шарыпов А.В., Черепанов А.П. Разработка метода диагностирования гидравлических тормозных систем автотранспортных средств на режимах служебного торможения // Вестник Курганской ГСХА. 2015. № 4 (16). С. 29-32.

5. Федотов А.И., Тихов-Тинников Д.А., Барадиев В.С. Оборудование для экспериментального определения силовых характеристик автомобильных сайлент-блоков // Вестник Иркутского государственного технического университета. 2016. № 8 (115). С. 176-181. https://dx.doi.org/10.21285/1814-3520-2016-8-176-181 (дата обращения: 25.05.2018).

6. Барадиев В.С., Тихов-Тинников Д.А. Экспериментальное исследование силовых характеристик автомобильных сайлент-блоков // Безопасность колесных транспортных средств в условиях эксплуатации: материалы 99-й Междунар. науч.-техн. конф. Ассоциации автомобильных инженеров в ИРНИТУ (г. Иркутск, 20-22 апреля 2017 г.) Иркутск, 2017. С. 12-20.

7. Гольберг И.И. Механическое поведение полимерных материалов (математическое описание). М.: Изд-во Химия, 1970. 192 с.

8. Кулезнев В.Н. Основы физики и химии полимеров. М.: Высшая школа, 1977. 248 c.

9. Fedotov A. I., Tikhov-Tinnikov D. A., Ovchinnikova N I, Lysenko A.V. Simulation of car movement along circular path. On-line journal «IOP Conference Series: Earth and Environmental Science». 2017, Sci. 87 082018 [Электронный ресурс]. URL: http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/87/8/082018/pdf. DOI: 10.1088/1755-1315/87/8/082018 (дата обращения: 02.04.2018).

10. Федотов А.И., Бойко А.В. Математическое моделирование процессов функционирования автомобилей. Иркутск: Изд-во Иркутского государственного технического университета, 2012. 113 с.

11. Ryabov I.V., Novikov V.V., Pozdeev A.V. Efficiency of shock absorber in vehicle suspension. Online journal «Procedia Engineering». 2016. Vol. 150. P. 354-362. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187770581631270X (дата обращения: 25.05.2018).

12. Ryabov I.M., Novikov V.V., Pozdeev A.V. Vibroprotective and Energetic Properties of Vehicle Suspension with Pendular Damping in a Single-Mass Oscillating System. On-line journal «Procedia Engineering». 2017. Vol. 2016. P. 519-526. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877705817351937 (дата обращения: 25.05.2018).

13. Fedotov А.I., Zedgenizov V.G., Ovchinnikova N.I. Dynamic analysis of elastic rubber tired car wheel breaking under variable normal load To cite this article: et al. 2017 IOP Conf. Ser.: Earth Environ. Sci. 87 082017 IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science 87 (2017) 08 2017. DOI:10.1088/1755-1315/87/8/082017 [Электронный вариант]. URL: https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=56341065000 (дата обращения: 25.05.2018).

14. Fedotov А.I., Zedgenizov V.G., Ovchinnikova N.I. Experimental studies of breaking of elastic tired wheel under variable normal load To cite this article: 2017 IOP Conf. Ser.: Earth Environ. Sci. 87 082019 IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science 87 (2017) 082019. DOI: 10.1088/1755-1315/87/8/082019 Availabe at: https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=56341065000 (дата обращения: 25.05.2018).


Review

For citations:


Fedotov A.I., Tikhov-Tinnikov D.A., Baradiev V.S. EMPIRICAL AND THEORETICAL BASES OF THE MATHEMATICAL MODEL OF VEHICLE SUSPENSION SILENT BLOCKS OPERATION. Proceedings of Irkutsk State Technical University. 2018;22(10):239-247. (In Russ.) https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-10-239-247

Views: 228


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2782-4004 (Print)
ISSN 2782-6341 (Online)