Preview

iPolytech Journal

Advanced search

DETERMINATION OF THE OPTIMAL STRUCTURE OF URBAN PUBLIC TRANSPORT ROLLING STOCK TAKING INTO ACCOUNT MUTUAL INFLUENCE OF ROUTES

https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-8-189-198

Abstract

PURPOSE. The paper deals with the problem of improving the quality of transport services through the improvement of the structure of the urban public transport rolling stock fleet taking into account the mutual influence of routes. METHODS. To improve the quality of passenger transportation a mathematical model for urban passenger traffic program calculation is formulated based on the criterion of the minimum coefficient of dynamic utilization of the rolling stock capacity and certain restrictions of transport process parameters. RESULTS. An algorithm has been developed for the numerical solution of the problem by means of a directed enumeration of possibilities. The article describes the software of the proposed algorithm which allows to calculate the optimal structure of the rolling stock fleet of public passenger transport providing the maximum quality level of passenger transportation corresponding to the specified passenger tariff. CONCLUSIONS. Having considered the testing results of the effectiveness of the proposed mathematical model, problem solving algorithm and software on the route network of the Krasnoyarsk city, it was determined that the calculated transportation program significantly improves the quality of transport services and efficiency of urban passenger transport in the city of Krasnoyarsk. The network's average dynamic capacity utilization ratio has decreased from 0.3 to 0.23 while ensuring the cost-effective operation of transport organizations that service the routes. The proposed program excludes the overpacking of the rolling stock, while in the initial program the proportion of the routes served with the exceeded capacity of rolling stock reached 60%. The transportation capacity of the rolling stock fleet has increased by 10% due to the higher proportion of larger capacity buses. The traffic intensity in the busiest sections of the network has been reduced by 66%, which favorably affected the road traffic. Therefore, the developed mathematical model and the algorithm for calculating the program of urban passenger transportation based on a directional enumeration of possibilities under certain restrictions on the parameters of the transport process, allows to calculate the optimal structure of the rolling stock fleet with regard to the mutual influence of routes.

About the Authors

A. I. Fadeev
Siberian Federal University
Russian Federation


E. V. Fomin
Siberian Federal University
Russian Federation


References

1. Ефремов И.С., Кобозев В.М., Юдин В.А. Теория городских пассажирских перевозок [Электронный ресурс]. URL: http://padaread.com/?book=108241 (дата обращения: 24.05.2018).

2. Спирин И.В. Перевозки пассажиров городским транспортом. М.: Академкнига, 2004. 413 с.

3. Артынов А.П., Скалецкий В.В. Автоматизация процессов планирования и управления транспортными системами. М.: Наука, 1981. 280 с.

4. Фадеев А.И., Ковалев В.А., Фомин Е.В. Нормирование параметров системы пассажирского транспорта общего пользования // Вестник Иркутского государственного технического университета. 2014. № 12. С. 179-183.

5. Фадеев А.И., Фомин Е.В. Методика решения задачи определения оптимальной структуры парка подвижного состава городского пассажирского транспорта общего пользования // Вестник Иркутского государственного технического университета. 2018.Т. 22. № 1. С. 218-227.

6. Якунина Н.В. Методология повышения качества перевозок пассажиров общественным автомобильным транспортом [Электронный ресурс]. URL: http://www.dslib.net/remont-transporta/metodologija-povyshenija-kachestva-perevozok-passazhirov-obwestvennym-avtomobilnym.html (дата обращения: 24.05.2018).

7. Манаев К.И. Обоснование рациональной структуры автотранспортно-контейнерного парка для сбора и вывоза твердых бытовых отходов [Электронный ресурс]. URL: http://net.knigi-x.ru/24tehnicheskie/699740-1-obosnovanie-racionalnoy-strukturi-avtotransportno-konteynernogo-parka-dlya-sbora-vivoza-tverdih.php

8. Носов А.Л. Показатели оценки качества транспортного обслуживания пассажиров [Электронный ресурс] // Электронный журнал «Концепт». 2016. № 12. URL: http://e-koncept.ru/2016/16269.htm.

9. Дрючин Д.А., Майоров М.А. Основные направления повышения качества транспортного обслуживания населения городским пассажирским транспортом по регулярным маршрутам // Вестник Оренбургского государственного университета 2015. № 4. (179).C. 30-36.

10. Якунина Н.В., Якунин Н.Н. Методология повышения качества перевозок пассажиров общественным автомобильным транспортом. Оренбург: ООО ИПК «Университет», 2013. 289 с.

11. The International Associationof Public Transport (UITP) [Электронный ресурс]. URL: http://www.uitp.org (дата обращения: 01.04.2018).

12. TRB Highway Capacity and Quality of Service Committee [Электронный ресурс]. URL: http://sites.kittelson.com/HCQS (дата обращения: 01.04.2018).

13. Georgiev N. Knowledge management system for improvement of qoality of railway transport service // Machenes, technologies, materials. ISSN 1313-0226.ISSUE 4/2013. P. 3-6.

14. Галабурда В.Г. Комплексная оценка качества транспортного обслуживания // Финансовые результаты управления качеством транспортного обслуживания: сб. науч. тр. Москва, 2017. С. 14-22.


Review

For citations:


Fadeev A.I., Fomin E.V. DETERMINATION OF THE OPTIMAL STRUCTURE OF URBAN PUBLIC TRANSPORT ROLLING STOCK TAKING INTO ACCOUNT MUTUAL INFLUENCE OF ROUTES. Proceedings of Irkutsk State Technical University. 2018;22(8):189-198. (In Russ.) https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-8-189-198

Views: 185


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2782-4004 (Print)
ISSN 2782-6341 (Online)