Preview

iPolytech Journal

Advanced search

PROVISION OF RAIL TRAFFIC SAFETY BASED ON RADIO ENGINEERING SYSTEMS

https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-6-232-238

Abstract

PURPOSE. This paper develops a structural algorithm to automate the processes of efficiency control and monitoring of the condition of track circuits through the use of wideband signals able to provide a substantial increase of qualitative indicators of control of railway transportation safety indicators. The automation of rail circuit efficiency control is implemented by the system of blocks responsible for performing a certain task in the form of a structural model of FILAC (F-functional subsystem; I - information subsystem, L - logical subsystem, A - addressing subsystem, C - control subsystem). This model allows to create a system for the implementation of any algorithmic process of control, diagnosis and management, being the basis for the creation of the required one. METHODS. The study is based on the method of development and analysis of the automation algorithm of the processes of efficiency control and monitoring of the rail circuit condition through the use of broadband signals. It will significantly improve the qualitative indicators of control of rail transportation safety parameters. RESULTS. CONCLUSIONS. Application of new control methods and a special automation algorithm of the rail circuit efficiency control system that provides rail traffic safety through the use of radio signals will significantly improve traffic safety indicators and operation reliability as well as decrease energy costs and other. It should be noted that the new approach can significantly reduce the delay time of trains.

About the Authors

N. G. Mudraya
Irkutsk State Transport University
Russian Federation


Y. F. Mukhopad
Irkutsk State Transport University
Russian Federation


References

1. Мудрая Н.Г. Автоматическая система контроля работоспособности рельсовых цепей на основе применения широкополосных сигналов // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2018. Т. 57. № 1. С. 124-129. https://doi.org/10.26731/1813-9108.2018.1(57).124-129

2. Бушуев А.В., Бушуев В.И., Бушуев С.В. Рельсовые цепи: теоретические основы и эксплуатация. Екатеринбург: Изд-во УрГУПС, 2014. 311 с.

3. Мухопад Ю.Ф. Теория дискретных устройств. Иркутск: Иркутский государственный университет путей сообщения, 2010. 172 с.

4. Telliskivi T: Wheel-Rail Interaction Analysis. TRITA - MMK Report 2003:21, Ph.D. Thesis, Department of Machine Design, Royal Institute of Technology (KTH), Stockholm 2003.

5. Авторское свидетельство СССР на изобретение № 1794752, B61L 23/16, приоритет 23.11.1989 г., опубл. 15.02.1993 г. [Электронный ресурс]. URL: http://freepatent.ru/patens/1794752

6. Патент РФ № 2067056, B61L 23/16, приоритет 13.05.1992, опубл. 27.09.1996. [Электронный ресурс]. URL: http://www.findpatent.ru/patent/207/20670506

7. Патент РФ № 2424936, B61L 23/16, приоритет 04.02.2010 г., опубликовано 27.07.2011. [Электронный ресурс]. URL: http://freepatent.ru/patens/2424936

8. Пат. № 2592027, Российская Федерация, B61L 23/04. Система контроля сопротивления балласта и целостности рельс железнодорожной линии с применением ЛЧМ-сигналов / А.Б. Мокшин, В.С. Марюхненко, Н.Г. Мудрая; опубл. 20.07.2016

9. Мудрая Н.Г., Марюхненко В.С. Применение шумоподобных сигналов для контроля сопротивления балласта железнодорожных путей // Современные проблемы радиоэлектроники: сб. трудов Всерос. науч.-практ. конф. Красноярск, 2015. С. 84-87.

10. Марюхненко В.С., Мудрая Н.Г. Физико-технические аспекты изменения сопротивления балласта железнодорожных путей // Вопросы естествознания. 2016. № 1 (9). С. 25-34.

11. Сороко В.И., Милюков В.А. Аппаратура железнодорожной автоматики и телемеханики: справочник: в 2 кн. М.: Планета, 2000. Кн. 2. 1008 с.

12. Тихонов В.И. Статистическая радиотехника: 2-е изд., перераб. и доп. М.: Радио и связь, 1991. 624 с.

13. Марюхненко В.С. Системный анализ навигационного обеспечения подвижных транспортных объектов. Иркутск: Изд-во ИРНИТУ, 2008. 80 с.

14. Бушуев А.В. Повышение устойчивости работы рельсовых цепей на свердловской дороге // Автоматика, связь, информатика. 2003. № 2. С. 33-36.

15. Тильк И.Г. Новые устройства автоматики и телемеханики железнодорожного транспорта. Екатеринбург: Уральский государственный университет путей сообщения, 2010. 168 с.

16. Сапожников В.В., Гавзов Д.В., Никитин А.Б. Концентрация и централизация оперативного управления движением поездов. М.: Транспорт, 2002. 102 с.


Review

For citations:


Mudraya N.G., Mukhopad Y.F. PROVISION OF RAIL TRAFFIC SAFETY BASED ON RADIO ENGINEERING SYSTEMS. Proceedings of Irkutsk State Technical University. 2018;22(6):232-238. (In Russ.) https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-6-232-238

Views: 203


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2782-4004 (Print)
ISSN 2782-6341 (Online)