Preview

iPolytech Journal

Advanced search

DETERMINING OPTIMUM PARAMETERS OF “DRIVER - VEHICLE - ROAD - ENVIRONMENT” SYSTEM ELEMENTS

https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-5-240-250

Abstract

The PURPOSE of the paper is to develop the procedure for determining optimal parameters of “driver - vehicle - road - environment” system elements under which system maximum reliability is achieved, i.e. to create a model that allows to identify potentially dangerous elements of the system. The formation of optimal parameters of the “driver - vehicle - road - environment” system is reduced to the task of determining the system parameters under which the probability of accident occurrence is minimal. METHODS. The task set is solved by the method of hierarchy analysis based on the decision-making theory developed by T. Saati and taking into account the mutual influence of parameters. RESULTS. The authors propose a mathematical model on the basis of which the probabilities of a road accident have been calculated on two different sections of the federal road R255 at daylight under similar parameters of the “driver - vehicle - road - environment” system: driver, vehicle and environment. Practical application of the introduced procedure will lower the probability of road accidents by reducing the accident rate of priority parameters of the “driver-car-road-environment” system. CONCLUSIONS. The article provides a mathematical model that allows to determine such parameters of the “driver - vehicle - road - environment” system under which the probability of an accident is minimal. The accident rate which takes its values depending on the actual values of a particular parameter and the priority vector that defines parameter importance has been used to determine the probability of an accident. Reduction in the value of the priority parameter accident rate reduces the accident probability. A correlation model describing the dependence of accident probability on the driver, vehicle condition, roadway condition, traffic intensity including the speed of the vehicle and distance between the vehicles for different road sections, as well as road illumination and weather conditions has been obtained.

About the Authors

E. S. Voevodin
Siberian Federal University
Russian Federation


E. V. Fomin
Siberian Federal University
Russian Federation


K. V. Pulianova
Siberian Federal University
Russian Federation


A. M. Askhabov
Siberian Federal University
Russian Federation


A. S. Kashura
Siberian Federal University
Russian Federation


N. V. Golub
Siberian Federal University
Russian Federation


References

1. Гусаров М.В. Исследование надежности водителя как элемента комплексной системы дорожного движения города // Новые информационные технологии в научных исследованиях: материалы XХI Всерос. науч.-техн. конф. студентов, молодых ученых и специалистов (Рязань, 16-18 ноября 2016 г.). Рязань: Изд-во Рязанского государственного радиотехнического университета, 2016. С. 63-64.

2. Паршаков К.А., Хасанов Р.Х. Обеспечение безопасности автотранспортного комплекса на основе совершенствования функционирования подсистемы «водитель» // Университетский комплекс как региональный центр образования, науки и культуры: материалы Всерос. науч.-метод. конф. (Оренбург, 01-03 февраля 2017 г.). Оренбург: Изд-во Оренбургского государственного университета, 2017. С. 372-375.

3. Блинова Ю.С., Тимохин В.В. Надежность водителя как многофакторный показатель // Инновационные аспекты социально-экономического развития региона: сб. ст. по материалам участников VI Ежегодной науч. конф. аспирантов МГОТУ. (Москва, 17 декабря 2015 г.). М.: Изд-во ООО «Научный консультант», 2015. С. 77-85.

4. Растягаев В.И., Сухов С.С. Характеристика водителя как главного элемента активной безопасности системы «водитель - автомобиль - дорога - среда» / Проблемы энергообеспечения, информатизации и автоматизации, безопасности и природопользования в АПК: материалы VIII Междунар. науч.-техн. конф. (Брянск, 21 ноября 2014 г.). Брянск: Изд-во Брянской ГСХА, 2014. С. 206-209.

5. Петров А.И., Писцов А.В., Шаповалова Т.А., Ворошилова Е.Н. Место и роль водителя транспортного средства в формировании аварийной ситуации // Техника и технологии строительства. 2015. № 4 (4). С. 23-31.

6. Осит В.А. Факторы, влияющие на качество профессионализма водителя // Организация и безопасность дорожного движения: материалы X Междунар. науч.-практ. конф. , посвященной 85-летию со дня рождения д.т.н., профессора Л.Г. Резника: в 2 т. (Тюмень, 16 марта 2017 г.). Тюмень: Изд-во Тюменского индустриального университета, 2017. Т. 2. С. 384-388.

7. Шатунова О.В., Искандарова Г.К. Надежность водителя как фактор безопасности дорожного движения // Транспортное дело России. 2016. № 3 (124). С. 116-118.

8. Гончар А.К., Семенов Ю.Н., Семенова О.С. Автоматизация исследования особенностей памяти водителя // Россия молодая: сб. материалов IV Всерос., 57 науч.-практ. конф. молодых ученых (Кемерово, 24-27 апреля 2012 г.). Кемерово: Изд-во Кузбасского государственного технического университета им. Т.Ф. Горбачева, 2012. С. 321-324.

9. Ахмылов Е.А., Пирогов Е.А. Этика водителей как основа безопасности дорожного движения // Приложение к журналу «Вестник Забайкальского государственного университета». 2015. № 2 (18). С. 7-9.

10. Лобанова Ю.И. О возможностях прогноза аварийности водителей // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Психология. 2017. Т. 10. № 1. С. 74-87. DOI: https://dx.doi.org/10.14529/psy170108

11. Бакей Д.К. Надежность водителя и безопасность движения // Организация и безопасность дорожного движения: материалы X Междунар. науч.-практ. конф., посвященной 85-летию со дня рождения д.т.н., профессора Л.Г. Резника; в 2 т. (Тюмень, 16 марта 2017 г.). Тюмень: Изд-во Тюменского индустриального университета, 2017. Т. 2. С. 339-346.

12. Афонина А.А., Метальникова О.К. Влияние психофизиологических особенностей водителя на безопасность дорожного движения // Инновации технических решений в машиностроении и транспорте: сб. ст. II Всерос. науч.-техн. конф. для молодых ученых и студентов с междунар. участием (Пенза, 15-17 апреля 2016 г.). Пенза: Изд-во Пензенского государственного аграрного университета, 2016. С. 177-180.

13. Трофименко Ю.В., Григорьева Т.Ю., Шашина Е.В. Методика обоснования мер по снижению аварий в системе «водитель - автомобиль - дорога - среда» // Безопасность в техносфере. 2012. № 3. С. 30-37.

14. Залоткин А.А. Критерии эффективности системы безопасности дорожного движения // Вестник Краснодарского университета МВД России. 2015. № 4 (30). С. 219-223.

15. Корчагин В.А., Ляпин С.А., Клявин В.Э., Ситников В.В. Повышение безопасности движения автомобилей на основе анализа аварийности и моделирования ДТП // Фундаментальные исследования. 2015. № 6-2. С. 251-256.

16. Корчагин В.А., Погодаев А.К., Клявин В.Э., Суворов В.А. Метод комплексной оценки уровня безопасности дорожного движения на дорожной сети // Вестник Московского автомобильно-дорожного государственного технического университета (МАДИ). 2016. № 2 (45). С. 88-94.

17. Маткеримов Т.Ы., Кадыров Э.Т. Безопасность дорожного движения в пригороде в контексте системы «водитель - автомобиль - дорога - среда» // Вестник КГУСТА. 2016. № 1 (51). С. 336-342.

18. Салмин В.В., Нелюцкова Е.А. Эвристический метод оценки состояния системы «водитель - автомобиль - дорога - среда» // Мир транспорта и технологических машин. 2012. № 1 (36). С. 111-115.

19. Тюлькин Е.В. Автоматизация процесса статистического процесса статистического исследования факторов ДТП // Вестник гражданских инженеров. 2015. № 5 (52). С. 248-253.

20. Еремин В.М. Концептуальная модель функционирования системы ВАДС как основа компьютерной имитации // САПР и ГИС автомобильных дорог. 2014. № 1 (2). С. 90-93.

21. Саати Т. Принятие решений. Метод анализа иерархий. М.: Радио и связь, 1993. 320 с.

22. Девид Г. Метод парных сравнений. М.: Статистика, 1978. 144 с.


Review

For citations:


Voevodin E.S., Fomin E.V., Pulianova K.V., Askhabov A.M., Kashura A.S., Golub N.V. DETERMINING OPTIMUM PARAMETERS OF “DRIVER - VEHICLE - ROAD - ENVIRONMENT” SYSTEM ELEMENTS. Proceedings of Irkutsk State Technical University. 2018;22(5):240-250. (In Russ.) https://doi.org/10.21285/1814-3520-2018-5-240-250

Views: 273


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2782-4004 (Print)
ISSN 2782-6341 (Online)